سیره معصومین

زودقضاوت نکنیم.

زان یاردلنوازم شکریست باشکایت/گرنکته دان عشقی بشنوتواین حکایت

سیره معصومین

 

سلام
سیره پیامبر صلی الله علیه و آله در مبارزه با امتیازات جاهلی، ازدواج با کنیزان عفیف و پاکدامن و زن دادن به بردگان مسلمان و مؤمن بود، تا در عمل نشان دهد که برده و کنیز بودن، سبب پستی مقام نیست و تنها آزاد بودن نیز بزرگی و فضیلت محسوب نمی شود؛ بلکه کرامت، در ایمان و تقواست. متأسفانه پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله دوباره امتیازات جاهلی زنده شد و امام سجاد علیه السلام برای زنده کردن سنّت جدّش و ازبین بردن امتیازات جاهلی باکنیزان ازدواج می‏نمود. در یک مورد، وقتی امام باکنیزی ازدواج کرد، عبدالملک مروان مطلع شد و با فرستادن نامه ای آن حضرت را سرزنش نموده، نوشت:
تو شوهر کنیزان شده‏ای؛ در حالی که می دانم در بین همردیفان تو در قریش کسانی هستند که می توانی به دامادی آنها سرافراز شده و فرزندان نجیبی به دست آوری. توبا این ازدواج، نه جانب خود را نگه داشته‏ای و نه به فرزندانت عنایت کرده‏ای.)
امام سجاد علیه السلام در جواب نوشت: (نامه تو به دستم رسید. به خاطر ازدواج با کنیزی سرزنشم کرده‏ای! خداوند به واسطه اسلام پستی را زایل نموده و نقص را به کمال و بخیل را به کریم مبدّل ساخته است، بر مسلمان، پستی نیست! پستی فقط پستی جاهلیت است. رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز غلامان خود را زن داد و با کنیزان خود ازدواج نمود. این که گمان برده ای‏ که در قریش کسانی هستند که به ازدواج با آنها سربلند شوم وفرزندانی نجیب به دست آورم، بدان که در عظمت، کرامت و بزرگواری، کسی بالاتر از رسول خدا صلی الله علیه و آله نیست- و من وابسته ایشان هستم و کمبودی ندارم- این کنیز، ملک من بود که از ملکیّت من- با آزاد شدن- خارج شد و او را به خواست خدا وبرای به دست آوردن رضای خدا آزاد کردم، سپس به سنت پیامبر صلی الله علیه و آله ازدواج و او را به سوی خود بازگرداندم و کسی که در دین خدا پاکیزه باشد این کارها به او نقصی نمی رساند.
/پاورقی ۲- همان، ص ۲۰۸، با دخل وتصرف.
همسر و فرزندان امام سجاد علیه السلام
امام زین العابدین علیه السلام با توجه به فرزندان زیادی که برای ایشان یاد کرده اند، همسران متعددی داشته است، اما در میان این همسران، تنها یکی از ایشان، از طریق عقد دائم به همسری آن حضرت در آمده بود و دیگران، کنیزانی بودند که به وسیله حضرتش خریداری شده و افتخار یافته بودند که از آن امام فرزندی داشت باشند. تنها همسری که از طریق عقد دائم به ازدواج امام سجاد علیه السلام در آمده است، ام عبدالله دختر بزرگوارش امام حسن مجتبی علیه السلام می باشد.
ام عبدالله از زنان با فضیلتی است که در بسیاری از افتخارهای معنوی، در عصر خویش یگانه بوده است. از آن جمله این که وی هم دختر امام و هم همسر امام و هم مادر امام می باشد. همسری ام عبدالله با امام سجاد، دونسل امامت را به هم پیوند داد و نتیجه این پیوند، یگانه فرزندی بود که باقر العلوم نام گرفت و خط امامت را تداوم بخشید. اما تعداد فرزندان امام سجاد در کتابهای تاریخی و حدیثی ۱۵،۱۶، ۱۷، و حتی ۲۰ فرزند پسر و دختر یاد شده است.
شیخ مفید رحمة الله علیه نام فرزندان امام سجاد علیه السلام را این گونه آورده است:
۱- محمد (ابوجعفر، باقر العلوم علیه السلام) که مادر وی ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی علیه السلام بوده است.
۲- عبدالله.
۳- حسن.
۴- حسین، که مادر اینها ام ولد بوده است.
۵- زید.
۶- عمر، که مادر آن دو نیز ام ولد می باشد.
۷- حسین اصغر.
۸- عبدالرحمان.
۹- سلیمان که هر سه از یک مادر ام ولد بوده اند.
۱۰- محمداصغر.
۱۱- علی وی را کوچکترین فرزند امام سجاد دانسته اند.
۱۲- خدیجه که با علی از یک مادر ام ولد بوده اند.
۱۳- فاطمه.
۱۴- علیه.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 12 فروردين 1394برچسب:,

] [ 3:51 ] [ مهربانی راقسمت کنیم. ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه